A 2005. évi Fizika éve versennyel kapcsolatos anyagok:

- Felhívás a DM-ben
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés


Kiírás

JÁTSSZUNK FIZIKÁT!


  A Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszéke és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád Megyei Csoportja 3 fordulós versenyt hirdet a Délmagyarország és a Délvilág napilapokban fizikai kísérletekből, "2005 a Fizika Éve" jegyében, általános és középiskolás diákok számára.


  Immár hagyományként, hatodik alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt a Délmagyarország és a Délvilág napilapokban. Ebben az évben csatlakozunk a "2005 a Fizika Éve" nemzetközi és hazai program sorozathoz, versenyünket ennek jegyében szervezzük.

  A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel néhány érdekességet a körülöttük levő világban. Lapunk három héten keresztül (legelőször e héten szombaton) három megoldandó kísérleti feladatot közöl. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb egy A4-es méretű lapon. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai, fényképei segítik a megoldások értékelését. Fordulónként a feladatok szövege mellett a Fizika Évéhez kapcsolódó tudománytörténeti kérdés is található. Egy kis kutatómunkával a feltett kérdésekre is válaszolni tudnak a versenyzők. A megoldásokat név, cím, telefonszám, életkor, osztály és az iskola nevének feltüntetésével várják a szervezők.

A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesülnek és meglátogathatják az SZTE Kísérleti Fizikai Tanszékét, bemutathatják kísérleteiket 2005. április 7-én délután 3 órakor az ünnepélyes eredményhirdetésen.

Internet elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

Figyeld a szombati Délmagyarországot!

SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék


1. fordulo

1. forduló

1.  Két egyforma vastagságú könyvet helyezz egymás mellé az asztalra úgy, hogy a két könyv között kb. 15 centiméter legyen a távolság. A könyvek tetejére tegyél egy írólapot, hogy áthidalja a közöttük levő távolságot. Az így elkészített papírhídra rakj óvatosan 1 Ft-os érméket! Hány darabot tudtál a hídra tenni mielőtt az belecsúszott a könyvek közötti "szakadékba"? Anélkül, hogy bármilyen más anyagot felhasználnál, készíts minél erősebb hidat (például hajtsd össze a papírlapot). A hidak erősségét azzal mérd, hogy hány pénzérmét képesek megtartani! Melyik fajta híd volt a legerősebb és maximálisan hány darab pénzérmét tudtál rápakolni? Mi a magyarázat?

2.  Készíts oldatot mosogatószer és víz felhasználásával. (Az oldatból tartósabb és szebb buborékok fújhatók, ha egy napot áll az oldat a kísérlet előtt, illetve, ha kevés cukrot teszel bele). Egy átlátszó műanyag tetőt, amelyet például a margarinos vagy a joghurtos dobozokon találhatsz, ragasztószalaggal erősíts egy zseblámpához úgy, hogy a zseblámpa fénye átvilágítson a műanyagon. Tegyél egy kanálnyi oldatot a műanyag fedélre és ujjaddal nedvesítsd meg az egész felületet. Egy szívószál segítségével fújj egy nagy buborékot a fedél nedves felszínen. Sötétítsd be a szobát és kapcsold be a zseblámpát. Mit tapasztalsz? Ha óvatosan beledugod a szívószálat a buborék belsejébe és további levegőt fújsz a buborékba, még szebb látványban lesz részed! Kísérd figyelemmel a színek változását! Mi lehet a magyarázat?

3.  Poros szobában a besütő nap láthatóvá teszi a porszemek táncát. Készíts egyszerű eszközökkel olyan berendezést, amely lehetővé teszi a kisméretű részecskék mozgásának megfigyelését! Ki volt az a tudós, aki először leírta ezt a jelenséget? Mi köze van a jelenségnek Einsteinhez?

  Egy anekdota szerint egy film Los Angeles-i bemutatójára összegyűlt tömeg láttán egy híres színész a következő szavakkal fordult Einsteinhez: "Engem azért éljeneznek, mert mindenki megért. Önt azért, mert senki sem érti meg."
Ki volt ez a híres színész? Milyen kapcsolatban volt Einsteinnel?

  Az 1. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2005. március 16.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Játsszunk fizikát! 2005 a Fizika Éve


2. fordulo

2. forduló

Ki a szerzője és a címzettje és miről szól az a levél, amelyből egy részlet a következőkben olvasható:

"Úgy érzem, hogy kötelességem az Ön figyelmébe ajánlani a következő tényeket és javaslatokat:

  Az utóbbi év folyamán Joliot kísérletei Franciaországban, továbbá Fermi és Szilárd kísérletei Amerikában megmutatták, hogy elegendő nagy uránmennyiségben láncreakció idézhető elő, minek során hatalmas mennyiségű energia és sok rádiumszerű elem keletkezik. Szinte bizonyos, hogy ez a közeli jövőben megvalósítható lesz.

  Az új jelenség bomba gyártását is lehetővé teheti. Feltételezhető - noha kevésbé bizonyos - hogy egészen új típusú és rendkívüli erejű bomba készíthető. Ha egy ilyen bombát hajón egy kikötőbe juttatnak és ott felrobbantanak, az elpusztíthatja az egész kikötőt és annak környékét...."


1.  A kávéfőzőkben használatos kávé-filterből vágj ki egy kb. tenyérnyi nagyságú kör alakú részt. A szélétől 4-5 centiméterre rajzolj bele egy vastag körvonalat fekete filctollal. Tedd bele a papírt egy pohárba, úgy, hogy rásimítod a annak belső falára. Önts egy kevés tiszta vizet a pohárba. Várd meg, míg felszívódik a víz a szűrőpapírba. Mit tapasztalsz, miután a víz eléri a fekete körvonalat? Hagyd a papírt a pohárban egészen addig, amíg a víz az egész papírt benedvesíti. Milyen színű gyűrűket látsz? Mi lehet a magyarázat?

2.  Egy üvegbe tegyél néhány kanálnyi ecetet és ugyanannyi vizet. Egy nem felfújt léggömbbe tegyél néhány kanálnyi szódabikarbónát. Ezután óvatosan húzd rá az üveg szájára a lufit, és a megtöltött részét megemelve engedd, hogy a lufiból a szódabikarbóna beleszóródjon az üvegbe. Mit tapasztalsz? Mi történik, ha vársz egy kicsit? Mi a magyarázat?

3.  Készíts egyszerű eszközök felhasználásával elektroszkópot (pl. szívószálakból)! Köss hozzá különböző anyagból készült, szigetelt talpon álló fémlemezt (pl. alumínium, cink, stb.). Vigyél töltéseket a lemezre (pl. fésű-szőrme, üveg-selyem). Különböző fényforrásokkal (zseblámpa, halogén izzó, ultraibolyafény (kvarclámpa), napfény) világítsd meg a lemezt. Az elektroszkóp milyen előjelű töltése, mely fényforrás, melyik lemez esetében tapasztalsz töltésváltozást? Helyezz üveglapot a fényforrás és a lemez közé! Most mit tapasztalsz? Mi a jelenség magyarázata, és mi köze van a jelenségnek Einsteinhez?

  A 2. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2005. március 23.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Játsszunk fizikát! 2005 a Fizika Éve


3. fordulo

3. forduló

  Einstein a klasszikus fizika világképét forradalmasította. Az 1905-ben megjelent speciális és az 1916-ban közzétett általános relativitáselméletének alapvető gondolatai szakítottak a fizikai jelenségek korábbi tárgyalásmódjával. Eleinte egyetlen fontos bizonyíték szólt Einstein elmélete mellett, amely a Merkur bolygó Nap körüli pályájának vizsgálatából származott. Einstein kortársai számára azonban korántsem volt ez eléggé meggyőző ahhoz, hogy elvessék Newton régen fennálló elméletét. Az Einstein mellett szóló, döntő bizonyítékot sokak számára egy másik előrejelzés szolgáltatta, amely a háború után látványosan bebizonyosodott. Newton elmélete azt jelezte, hogy egy, a Naphoz hasonlóan nagy tömegű test mellett elhaladó fénysugár kissé eltérülhet az útjából. Einstein elmélete hasonló hatást jelzett, de kétszer akkora eltérést jósolt, mint Newton elmélete. Az eltérés mértékét soha nem is próbálták megmérni: a Nap közelében elhaladó fénysugarat a Nap fényözönétől egyszerűen nem lehetne látni. A kivezető utat Arthur Eddington (1882-1944) angol csillagász mutatta meg.
  Milyen méréseket végzett és hogyan igazolta ezzel Einstein elméletét?

1.  Egy kb. 1 méter hosszú rúdra, annak egyik végétől 20 cm-re erősíts egy nagyobb mennyiségű gyurmát. Próbáld ezután a rudat ujjaidon vagy tenyereden függőlegesen egyensúlyba tartani. Melyik végénél tartva könnyebb egyensúlyozni a rudat? Mi a magyarázat?

2.  Egy felfordított pohár tetejére rögzíts ragasztószalaggal egy mágnest. Egy gémkapocsra köss kb. 10 cm hosszú fonalat. A fonal szabad végét ragaszd az asztalhoz a pohártól néhány cm távolságra úgy, hogy a mágnes hatására a gémkapocs a levegőben "lebegjen", de ne érjen hozzá a mágneshez. A gémkapocs és a mágnes közé tegyél különböző anyagokat (pl. papírt, alufóliát, tűt, másik gémkapcsot). Melyik anyagnál mit tapasztaltál?

3.  A fény útját folyadékokban egy nagyobb üvegedényben (pl. akvárium) tanulmányozhatod. Fényforrásul egy diódalézert, vagy egy hagyományos fényforrás (pl. zseblámpa) résen áthaladó vékony "sugarát" használhatod. Az üvegkádba cukor, vagy fixírsó, vagy timsó oldatát készítsd el, amelynek töménysége változik a folyadék magasságával. Ezt úgy érheted el, hogy ún. túltelített oldatot készítesz (annyi anyagot használj, hogy az edény alján maradjon az oldatban a szilárd anyagból). Várj néhány órát, majd világítsd meg elsötétített helységben oldalról a folyadékot. Változtasd a fényforrás helyzetét a folyadék magasságához képest. Mit tapasztalsz?Mi a magyarázat?

A 3. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2005. március 30.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Játsszunk fizikát! 2005 a Fizika Éve


Eredményhirdetés

Eredményhirdetés




 2005. április 7-én került sor a Délmagyarország, a Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszéke és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád Megyei Csoportja által meghirdetett Játsszunk fizikát! - 2005 a Fizika Éve jegyében rendezett kísérletes verseny eredményhirdetésére. A díjazott versenyzők kísérletes bemutató keretében kapták meg okleveleiket és jutalmaikat.




Az eredmények:

I. helyezett: Berkes Lilla Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 9. évf.
II. helyezett: Velez Dániel Szeged, Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium, 9.évf.
III. helyezett: Juhász Andrea Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 9. évf.
IV. helyezett: Boháti Dóra Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 9. évf.
V. helyezett: Magony Gergely Szeged, Déri Miksa Szakközépiskola, 10. évf.
V. helyezett: Takács Márta Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 9. évf.
VI. helyezett: Pabdi Bence Szeged, Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium, 12.évf.
VII. helyezett: Kis Petra és Maróti Julianna Szeged, JGYTF Gyakorló Általános Iskola, 7. évf.
VIII. helyezett: Szél Péter Mórahalom, Móra Ferenc Általános Iskola és Szakiskola, 7.évf.