A 2008. évi Teller Ede emlékversennyel kapcsolatos anyagok:

- Felhívás a DM-ben
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés
- Eredményhirdetés képekben


Felhívás

Kísérletes verseny a DM-ben

JÁTSSZUNK FIZIKÁT!


  A Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszéke és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád megyei Csoportja 3 fordulós versenyt hirdet a Délmagyarországban és a Délvilágban izikai kísérletekből, Teller Ede tiszteletére, általános és középiskolás diákok számára.

  Hagyományosan, immár kilencedik alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt a Délmagyarország és a Délvilág napilapokban. Ebben az évben Teller Edére, a világszerte jól ismert atomfizikusra emlékezünk születésének 100. évfordulóján. Történeti kérdéseink az ő munkásságával, életével kapcsolatosak.

  A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános- és a középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel néhány érdekességet a körülöttük levő világban. Lapunk három héten keresztül, hetenként három megoldandó kísérleti feladatot közöl. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb egy A4-es lapon. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai, fotói segítik a megoldások értékelését.

A megoldásokat a név, cím, telefonszám, életkor, osztály és az iskola nevének feltüntetésével várják a szervezők.

  A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesülnek, és meglátogathatják az SZTE Kísérleti Fizikai Tanszékét, bemutathatják kísérleteiket 2008. április 4-én délután 3 órakor az ünnepélyes eredményhirdetésen.

Internet elérhetőség: http://www.physx.u-szeged.hu/modszertan

Figyeld a Délmagyarországot és a Délvilágot!

SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék


1. forduló

1. forduló

  Teller Ede igazi reneszánsz ember volt. Tudományos kutatásai mellett művészetekkel is foglalkozott. Szívesen zongorázott és verseket is írt. Hol olvasható Magyarországon egyik versének alábbi részlete?

Keresni, várni, semmit sem akarni,
Szeretni, vágyni, egyedül maradni.
Nézni a világot becsukott szemekkel,
Látni azt, amit még nem látott meg ember
Gyönyörködni titkos, mély harmóniákban,
Emlékezni arra, mit sohasem láttam.

1.  Egy alumíniumból készült üdítős dobozt oldalára fektetve helyezz sima felületre. Hogyan tudnád elérni, hogy a doboz gurulni kezdjen a felületen, anélkül, hogy hozzáérnél? A doboz egy lejtőn felfelé is képes "magától" mozogni. Milyen feltételek mellett, legfeljebb mekkora hajlásszögű lejtő esetében sikerült a kísérlet? Végezz méréseket!

2.  Vizsgáld meg, hogyan függ a hernyó alakú gumicukor rugalmassága a hőmérséklettől! A kísérlethez szükségünk van néhány egyforma hosszúságú, hernyó alakú, hosszúkás gumicukorra. Mérd meg a gumicukor hosszát vonalzó segítségével! Ezután a vonalzón hagyva próbáld megnyújtani minél jobban anélkül, hogy elszakadna! Számold ki a megnyújtott és az eredeti hossz különbségét! Egy másik ugyanolyan gumicukrot sodorgass a két tenyered között kb. 2 percig. Így felmelegítve, mekkora maximális hosszra tudod kinyújtani a gumicukrot anélkül, hogy az elszakadna! Melyik esetben nyúlt meg jobban a gumicukor? Mi az eltérés magyarázata?

3.  Egy kiterített papírtörlő közepébe szórj egy evőkanál szódabikarbónát, majd mint a boltban a felvágottakat, csomagold be! Fontos, hogy ne csak összegyűrd a papírt, hanem hajtsd egymásra a papír két oldalát! Egy jól záródó, nem lyukas műanyagzacskóba önts egy fél csészényi ecetet, majd ejtsd bele a becsomagolt szódabikarbónát! Nagyon gyorsan zárd be a zacskó száját és engedd el! Mit tapasztalsz? Magyarázd meg a jelenséget! Vigyázz! A kísérletet lehetőleg szabadban vagy a fürdőkádban végezd el, mert így könnyebb lesz feltakarítani utána!
  Az I. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2008. március 7.
Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE, Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720

e-mail:

A borítékra írd rá: Játsszunk fizikát!


2. forduló

2. forduló

  Teller Ede több magas tisztséget töltött be az Egyesült Államokban. Az egyik testületben végzett munkájára így emlékezett vissza:

  "A legelső ülésen megmondtuk egymásnak, hogy az emberek félnek az atomenergiától. A nukleáris baleseteket el kell kerülnünk. ....Ha valaki egy új reaktort tervezett, és elénk terjesztette azzal, hogy ez már biztonságos, mi ezt mondtuk: a tervvel együtt meg kell magyarázni, hogy mi baj származhatik ebből a reaktorból. Tehát a tervezők, a mérnökök maguk mondják meg, hogy hol van a legveszélyesebb pont, és hogy annak a veszélynek mik lennének a következményei. Ha ezek a következmények tűrhetőek voltak, és ha mi ebben a bizottságban nem voltunk képesek egy nagyobb veszélyt előrelátni, akkor azt mondtuk amerikaiul, hogy O.K.!. ....Elmondom, hogy találtuk az első nagyobb szabású nehézséget. Sajátosképpen ez nem egy új reaktornál bukkant fel, hanem egy réginél. A háború alatt reaktorokat építettünk Hanfordban, Washington államban. Ezeket a reaktorokat vízzel hűtöttük, de a neutronokat elsősorban nem ezzel a vízzel, hanem grafittal lassítottuk. Ha ezen reaktorok vizet veszítenek, a neutronok még szinte ugyanolyan jól lelassulnak. De a víz neutronokat nyel el. Ha a reaktor vizet veszít, kevesebb neutron nyelődik el, megnő a reaktivitás. Érvelésünket végül is elfogadták, az ilyen (vízvesztésre reaktivitás növekedéssel reagáló) hanfordi reaktorokat bezárták. Amerikában nem is építettek többé ilyen reaktort. Szerencsére máshol sem, kivéve a Szovjetuniót. A csernobili reaktor ilyen volt. A csernobili baleset megmutatta: igazunk volt."

Melyik bizottság tagjaként dolgozott ekkor? Mi annak a törvénynek a neve, melyre az idézetben utal?


1. Egy kartonlapra helyezz szorosan egymás mellé lapka-sajtokat. Mikrohullámú sütő forgótányérja helyére tedd be a kartonlapot, és kb. 15 másodpercig működtesd a sütőt. (A sütő teljesítményétől függően az idő módosulhat.) Milyen változást tapasztalsz a sajtokon? Magyarázd meg a látottakat!

2. Főtt tojás fehérjéből készíts vékony réteget és világítsd át asztali lámpa vagy zseblámpa fehér fényével. Mit tapasztalsz? Magyarázd meg a látottakat! Keress más anyagot, amellyel hasonló jelenséget idézhetsz elő!

3. Egy kb. 2 méter hosszú, átlátszó műanyag cső végéhez erősíts hozzá egy vékony üvegcsövet (pl. egy szemcseppentő csövét)! A műanyag csövet függőlegesen rögzítsd, a hozzá kapcsolódó üvegcsövet pedig vízszintesen! A műanyag csövet töltsd fel színezett vízzel (pl. céklalével). Mérd az időt, amíg a csőben felére, negyedére, nyolcadára csökken a víz szintje (vagyis mérd meg a vízszintsüllyedés "felezési idejét")! Mit tapasztalsz? Melyik törvénnyel hozható kapcsolatba ez a mérés?


A II. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2008. március 14.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE, Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720

e-mail:

A borítékra írd rá: Játsszunk fizikát!


3. forduló

3. forduló

  Teller Edét egyik előadása előtt az alábbi gondolatokkal mutatta be egy szegedi akadémikus:

  "Három, különböző színű eszme fenyegette az emberiséget a XX. században, s mindhárom elleni harchoz köze volt Teller Edének. Az egyik, a barna: a fasizmus a világháborúhoz vezetett, amelynek az atombomba vetett véget. A "vörös idea" megroppanását a hidrogénbomba hozta el. A harmadik eszme színe: zöld, a tudományos haladást ellenző bigott környezetvédelemé, mely ellen az ismeretterjesztéssel lehet harcolni."

Hol és mikor volt ez az előadás? Ki volt a bevezető gondolatokat megfogalmazó tudós?


1. Két könyvet fűzzünk laponként egymásba! Ez a legkönnyebb akkor, ha az egyik könyvet fejjel lefele tesszük az asztalra a másik mellé, úgy, hogy a két hátsó borító éppen fedje egymást. Ezután felváltva lapozzunk a két könyvben. A lapok így egymást fogják fedni. Ha a két könyvet így egymásba fűztük, próbáljuk meg széthúzni a két könyvet egymásból! Miért nem sikerül? Mi a jelenség magyarázata? Próbáljuk megbecsülni, megmérni a széthúzáshoz szükséges erő!

2. Egy átlátszó edénybe önts egy kevés növényi olajat. Helyezz az olaj felszínére egy jégkockát. Figyelmesen tanulmányozd, mi játszódik le? Mit tapasztalsz? Mi a jelenség magyarázata? Próbálj mennyiségi leírást adni a látottakra!

3. Vizsgáld meg, hogy a nyári és a téli cipők talpa hogyan viselkedik különböző felületeken (beton, padló, vizes felszín)! Dolgozz ki könnyen megvalósítható eljárásokat a felületek és a cipőtalpak közötti tapadási súrlódási együtthatók meghatározására! Írd le a mérés menetét!


A III. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2008. március 25.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE, Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720

e-mail:

A borítékra írd rá: Játsszunk fizikát!


Eredményhirdetés

Eredményhirdetés


Kísérletes verseny a DM-ben

JÁTSSZUNK FIZIKÁT!

2008. eredményhirdetés



A "Játsszunk fizikát!" Teller Ede emlékére rendezett kísérletes fizika verseny eredményei:

I. helyezett: Jámbori Attila Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 11.évf

II. helyezett: Balla Regina Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 10. évf

III. helyezett: Molnár Martin Szeged, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 9. évf.

IV. helyezett: Velez Dániel Szeged, Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium, 12.évf.

V. helyezett: Bernátsky Regina Szeged, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 10. évf.

VI. helyezett: Pusztai Kitti Csongrád, Batsányi János Gimnázium, 10. évf

  További kilenc tanuló részesült Dicséretben, közöttük Kiemelt Dicséretet kapott: Pataki Csaba, a szentesi Kosztka József Általános Iskola 6. osztályos tanulója.

A díjakat az ELFT Csongrád Megyei Csoportja és az SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék biztosította.

A versenyben résztvevő valamennyi tanulónak gratulálunk, további sikereket kívánunk!