A 2016. évi, Vermes Miklós emlékére rendezett versennyel kapcsolatos anyagok:
- Felhívás
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés
Általános iskolai kategória:
Dicséretben részesült:
Juhász Blanka, üllési Fontos Sándor Általános Iskola
Magony Janka, üllési Fontos Sándor Általános Iskola
Kiemelt dicséretben részesült:
Petrik Réka, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola
Putnoki Lukács, Udvarhelyi Péter, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola
Badics Anna Sára, Kenyeres Áron, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola
III. Díj:
Hervay Bence, Tóth-Rohonyi Iván Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
II. Díj:
Mamalik József, Monostori Balázs, Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Díj:
Balthes László, Farkas Fanni, Lendvai Dóra, Gyömrői Fekete István Általános Iskola és Szakiskola
Középiskolai kategória:
III. Díj:
Zsibók Márk, Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium
II. Díj:
Jakab István, Kanász-Nagy Gergő, Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola
I. Díj:
Shanel András, Bódis Kornél, Monostori Dániel, Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium
Eredményhirdetés
A Játsszunk fizikát!
Vermes
Miklós emlékére verseny ünnepélyes
eredményhirdetése április 1-jén 15.00
órától
lesz a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetének
Budó Ágoston előadótermében.
(Szeged, Dóm tér 9.)
A program:
Dr. Szalai Tamás
csillagász előadása:
A Mars és a Mars-utazás lehetősége
A legügyesebb versenyzők
bemutatják a feladatok megoldását
Eredményhirdetés
Játsszunk
fizikát! Vermes Miklós emlékére 2016. III.
forduló
Vermes
Miklós jellegzetes svájci sapkás, esőköpenyes
alakjához szorosan hozzátartozott
az elmaradhatatlan kis vulkánfíber bőrönd, amelyből
minden alkalommal valami
érdekes, izgalmas kísérletet varázsolt elő.
Gyűjts kísérleteket, eszközöket,
amelyek Vermes Tanár Úr nevéhez köthetők!
1.
Egy
arasznyi hosszú hajlékony műanyag cső harmadához
fúrj egy akkora lyukat, hogy éppen
bele tudj illeszteni egy szívószálat! A
szívószálat nyomd bele a csőbe úgy,
hogy a lyuk és a lyukhoz közelebbi csővég
között félúton legyen a
szívószál
vége. A cső másik végét helyezd egy festett
vízzel teli edénybe. Fújj bele a
szívószálba! Mit tapasztalsz? Milyen eszköz
modelljét készítetted el?
2.
Átlátszó,
hosszúkás üvegedénybe (kancsó,
küvetta … stb.) önts kb. fele-magasságig tiszta
hideg vizet, majd rétegezz fölé meleg, enyhén
sós, megfestett vizet. Várj egy
kis ideig, oldalról nézve figyeld meg, mi
történik az elegyben? Készíts rajzot,
fotót! Mi a tapasztaltak magyarázata? Milyen
természeti jelenségeket modellez
ez a kísérlet? Melyik magyar tudós
munkássága kapcsolatos a jelenséggel?
3.
Egy
befőttesüveg átfúrt tetejébe
ragasztóval erősíts egy olyan szemcseppentőt,
amelynek a végéről előzetesen
eltávolítottad a gumit. (A cseppentő vékonyabb
vége legyen a tető belseje felé.) Ragassz egy
gyertyát is a tető belsejébe. Helyezd
a tetőt egy üvegpohárra, amely tele van festett
vízzel. Gyújtsd meg a gyertyát,
és óvatosan csavard rá a befőttesüveget a
tetőre, úgy, hogy az jól zárjon.
Figyeld meg, mi történik! Mi a jelenség
magyarázata?
A
III. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2016.
március
21.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát! 2016 Vermes
Miklós emlékére
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Játsszunk
fizikát! Vermes Miklós emlékére 2016. II.
forduló
„Nagyon
durva hasonlattal azt lehetne '
mondani, hogy a gáz minden egyes részecskéje
olyan, mint egy ébresztőóra: ha
felhúzzák a rugóját, egy kis idő
múlva csenget és a rugó lejár. A
gázmolekulát
az elektromos erők "húzzák fel", ezáltal több
lesz az óra energiája,
munkaképessége; a rugó lejárása a
fénykibocsátást jelenti, de a molekula nem
hangot ad ki, hanem fényt. Azután visszajut eredeti
helyzetébe és az egész
kezdődik elölről.” Milyen eszköz
működését magyarázta ezzel a hasonlattal
Vermes tanár Úr, hol, mikor jelent meg a fenti
idézetet is tartalmazó tanulmány?
1.
Készíts
papírból egy kisebb színes vízi
állatot (pl. halat) és helyezd bele egy
átlátszó kb. 2 dl-es
„laposüvegbe” (vagy bébiételes
üvegbe). Egy nagyobb méretű
üvegedényt (pl. kancsó, tál, …)
tölts
meg vízzel és mártsd bele a laposüveget.
Változtasd a bemerítés
mélységét és
figyeld a kis állatot a vízen, illetve levegőn
keresztül nézve. Mit
tapasztalsz? Mi a „varázslat” magyarázata?
Most változtasd meg az állatka
környezetét! Mit tapasztalsz? Hol találkozhatunk
hasonló jelenséggel?
2.
Készíts
működő mikrofon-modellt szén rudak (vastag grafit
ceruza-bél), gyufásdoboz,
zsebtelep, vezetékek, fülhallgató
felhasználásával. Milyen
elrendezés esetén tudod a hangot
érzékelni, akár a szomszédos
helységben elhelyezett fülhallgatóval? Mi a
működés magyarázata?
3.
Egy
léggömbbe tegyél egy csavaranyát, majd
fújd fel a lufit és zárd le. Forgasd,
pörgesd a lufit két kézzel jó erősen. Mit
tapasztalsz? Változtasd a lufi
méretét, a forgatás sebességét
és a csavaranya méretét! Milyen hatással
vannak
ezek a paraméterek a tapasztalt jelenségre? Tervezz,
végezz méréseket!
Az
II. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2016.
március
7.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát! 2016 Vermes
Miklós emlékére
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Játsszunk fizikát! I. forduló
Vermes Miklós, a legendás fizika tanár emlékét tisztelettel őrzi az utókor. Hol és milyen formában találkozhatunk az emlékezés tárgyaival?
1. Készíts kocka alakú szappan-buborékot! Milyen alakú, anyagú, méretű kerettel, milyen oldat összetétel esetén sikerül a legtartósabb buborékot előállítani? Mi a sikeres kísérlet magyarázata?
2. Helyezz egy lapos tányér aljára, a széléhez közel egy pénzérmét, önts a tányérba ételfestékkel megfestett vizet! Hogyan tudnád a pénzérmét kiemelni a tányérból, anélkül, hogy a kezed vizes lenne?
3. Készíts anemométert (vagyis szélmérőt), amellyel meg tudod becsülni a szél erősségét, illetve annak sebességét! Az elkészített eszközzel végezz méréseket! Hogyan tudnád az eszközödet hitelesíteni?
Az
1. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2016.
február 22.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát Vermes
Miklós emlékére
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Az
Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád
megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai
Intézete 3 fordulós versenyt hirdet fizikai
kísérletekből általános és
középiskolás diákok számára.
2016-ban 17. alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt. Ebben az évben Vermes Miklósra, a legendás fizika tanárra emlékezünk születésének 110, halálának 25 éves évfordulóján. A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és a középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel érdekességeket a körülöttük lévő világban. Három héten keresztül, hetenként három megoldandó kísérleti feladatot közlünk. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb 2-2 A/4 oldalnyi terjedelemben. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai, fotói segítik a megoldások értékelését. A kísérleti feladatok szövege mellett Vermes Miklós életével, munkásságával kapcsolatos kérdés is található. Egy kis kutatómunkával a feltett kérdésekre is válaszolni tudnak a versenyzők.
A
megoldásokat (egyéni és csapat (maximális
létszám 3 fő)) név, cím,
telefonszám, életkor, osztály és az iskola
nevének feltüntetésével várják
a szervezők postai úton, vagy elektronikusan. Csak azokat a
megoldásokat fogadjuk el, amelyekhez tartozik szöveges
leírás, jegyzőkönyv,
jelenség-értelmezés is. Az elektronikusan
küldött megoldásokat pdf-formátumban
kérjük küldeni. Az egyes fájlok nevében
szerepeljen a beküldő neve és a forduló
száma. A borítékon, vagy az elektronikus
küldemény tárgy mezőjében szerepeljen:
Játsszunk fizikát!
A
legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban
részesülnek, és bemutathatják
kísérleteiket várhatóan 2016.
április 1-én délután 3 órakor az
ünnepélyes eredményhirdetésen az SZTE
Budó Ágoston tantermében.
Feladatok
megjelenése a honlapon:
I.
forduló: 2016.
február 9.
II.
forduló:
2016. február 22.
III.
forduló: 2016. március 9.
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan