A 2016. évi, Vermes Miklós emlékére rendezett versennyel kapcsolatos anyagok:

- Felhívás
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés

Díjazottak:

Általános iskolai kategória:

Dicséretben részesült:

Juhász Blanka, üllési Fontos Sándor Általános Iskola

Magony Janka, üllési Fontos Sándor Általános Iskola


Kiemelt dicséretben részesült:

Petrik Réka, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola

Putnoki Lukács, Udvarhelyi Péter, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola

Badics Anna Sára, Kenyeres Áron, Kiszombori Dózsa György Általános Iskola


III. Díj:

Hervay Bence, Tóth-Rohonyi Iván Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

II. Díj:

Mamalik József, Monostori Balázs, Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium

I. Díj:

Balthes László, Farkas Fanni, Lendvai Dóra, Gyömrői Fekete István Általános Iskola és Szakiskola


Középiskolai kategória:

III. Díj:

Zsibók Márk, Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium

II. Díj:

Jakab István, Kanász-Nagy Gergő, Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola

I. Díj:

Shanel András, Bódis Kornél, Monostori Dániel, Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium

Eredményhirdetés

A Játsszunk fizikát! Vermes Miklós emlékére verseny ünnepélyes eredményhirdetése április 1-jén 15.00 órától lesz a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetének Budó Ágoston előadótermében. (Szeged, Dóm tér 9.)

A program:

Dr. Szalai Tamás csillagász előadása: A Mars és a Mars-utazás lehetősége

A legügyesebb versenyzők bemutatják a feladatok megoldását

Eredményhirdetés

Játsszunk fizikát! Vermes Miklós emlékére 2016. III. forduló

Vermes Miklós jellegzetes svájci sapkás, esőköpenyes alakjához szorosan hozzátartozott az elmaradhatatlan kis vulkánfíber bőrönd, amelyből minden alkalommal valami érdekes, izgalmas kísérletet varázsolt elő. Gyűjts kísérleteket, eszközöket, amelyek Vermes Tanár Úr nevéhez köthetők!

 
1.      Egy arasznyi hosszú hajlékony műanyag cső harmadához fúrj egy akkora lyukat, hogy éppen bele tudj illeszteni egy szívószálat! A szívószálat nyomd bele a csőbe úgy, hogy a lyuk és a lyukhoz közelebbi csővég között félúton legyen a szívószál vége. A cső másik végét helyezd egy festett vízzel teli edénybe. Fújj bele a szívószálba! Mit tapasztalsz? Milyen eszköz modelljét készítetted el?

2.      Átlátszó, hosszúkás üvegedénybe (kancsó, küvetta … stb.) önts kb. fele-magasságig tiszta hideg vizet, majd rétegezz fölé meleg, enyhén sós, megfestett vizet. Várj egy kis ideig, oldalról nézve figyeld meg, mi történik az elegyben? Készíts rajzot, fotót! Mi a tapasztaltak magyarázata? Milyen természeti jelenségeket modellez ez a kísérlet? Melyik magyar tudós munkássága kapcsolatos a jelenséggel?

3.      Egy befőttesüveg átfúrt tetejébe ragasztóval erősíts egy olyan szemcseppentőt, amelynek a végéről előzetesen eltávolítottad a gumit. (A cseppentő vékonyabb vége legyen a tető belseje felé.) Ragassz egy gyertyát is a tető belsejébe. Helyezd a tetőt egy üvegpohárra, amely tele van festett vízzel. Gyújtsd meg a gyertyát, és óvatosan csavard rá a befőttesüveget a tetőre, úgy, hogy az jól zárjon. Figyeld meg, mi történik! Mi a jelenség magyarázata?

A III. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2016. március 21.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát! 2016 Vermes Miklós emlékére

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

Játsszunk fizikát! Vermes Miklós emlékére 2016. II. forduló

Nagyon durva hasonlattal azt lehetne ' mondani, hogy a gáz minden egyes részecskéje olyan, mint egy ébresztőóra: ha felhúzzák a rugóját, egy kis idő múlva csenget és a rugó lejár. A gázmolekulát az elektromos erők "húzzák fel", ezáltal több lesz az óra energiája, munkaképessége; a rugó lejárása a fénykibocsátást jelenti, de a molekula nem hangot ad ki, hanem fényt. Azután visszajut eredeti helyzetébe és az egész kezdődik elölről.” Milyen eszköz működését magyarázta ezzel a hasonlattal Vermes tanár Úr, hol, mikor jelent meg a fenti idézetet is tartalmazó tanulmány?

 

1.        Készíts papírból egy kisebb színes vízi állatot (pl. halat) és helyezd bele egy átlátszó kb. 2 dl-es „laposüvegbe” (vagy bébiételes üvegbe). Egy nagyobb méretű üvegedényt (pl. kancsó, tál,  …) tölts meg vízzel és mártsd bele a laposüveget. Változtasd a bemerítés mélységét és figyeld a kis állatot a vízen, illetve levegőn keresztül nézve. Mit tapasztalsz? Mi a „varázslat” magyarázata? Most változtasd meg az állatka környezetét! Mit tapasztalsz? Hol találkozhatunk hasonló jelenséggel?

 

2.        Készíts működő mikrofon-modellt szén rudak (vastag grafit ceruza-bél), gyufásdoboz, zsebtelep, vezetékek, fülhallgató felhasználásával.  Milyen elrendezés esetén tudod a hangot érzékelni, akár a szomszédos helységben elhelyezett fülhallgatóval? Mi a működés magyarázata?

 

 

3.      Egy léggömbbe tegyél egy csavaranyát, majd fújd fel a lufit és zárd le. Forgasd, pörgesd a lufit két kézzel jó erősen. Mit tapasztalsz? Változtasd a lufi méretét, a forgatás sebességét és a csavaranya méretét! Milyen hatással vannak ezek a paraméterek a tapasztalt jelenségre? Tervezz, végezz méréseket!

 

 

 

Az II. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2016. március 7.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát! 2016 Vermes Miklós emlékére

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

 

 


Játsszunk fizikát! I. forduló

Vermes Miklós, a legendás fizika tanár emlékét tisztelettel őrzi az utókor. Hol és milyen formában találkozhatunk az emlékezés tárgyaival?

1. Készíts kocka alakú szappan-buborékot! Milyen alakú, anyagú, méretű kerettel, milyen oldat összetétel esetén sikerül a legtartósabb buborékot előállítani? Mi a sikeres kísérlet magyarázata?

2. Helyezz egy lapos tányér aljára, a széléhez közel egy pénzérmét, önts a tányérba ételfestékkel megfestett vizet! Hogyan tudnád a pénzérmét kiemelni a tányérból, anélkül, hogy a kezed vizes lenne?

3. Készíts anemométert (vagyis szélmérőt), amellyel meg tudod becsülni a szél erősségét, illetve annak sebességét! Az elkészített eszközzel végezz méréseket! Hogyan tudnád az eszközödet hitelesíteni? 

Az 1. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2016. február 22.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát Vermes Miklós emlékére 

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

Játsszunk fizikát! 2016.

 

 

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete 3 fordulós versenyt hirdet fizikai kísérletekből általános és középiskolás diákok számára.

2016-ban 17. alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt. Ebben az évben Vermes Miklósra, a legendás fizika tanárra emlékezünk születésének 110, halálának 25 éves évfordulóján. A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és a középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel érdekességeket a körülöttük lévő világban. Három héten keresztül, hetenként három megoldandó kísérleti feladatot közlünk. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb 2-2 A/4 oldalnyi terjedelemben. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai, fotói segítik a megoldások értékelését. A kísérleti feladatok szövege mellett Vermes Miklós életével, munkásságával kapcsolatos kérdés is található. Egy kis kutatómunkával a feltett kérdésekre is válaszolni tudnak a versenyzők. 

  A megoldásokat (egyéni és csapat (maximális létszám 3 fő)) név, cím, telefonszám, életkor, osztály és az iskola nevének feltüntetésével várják a szervezők postai úton, vagy elektronikusan. Csak azokat a megoldásokat fogadjuk el, amelyekhez tartozik szöveges leírás, jegyzőkönyv, jelenség-értelmezés is. Az elektronikusan küldött megoldásokat pdf-formátumban kérjük küldeni. Az egyes fájlok nevében szerepeljen a beküldő neve és a forduló száma. A borítékon, vagy az elektronikus küldemény tárgy mezőjében szerepeljen: Játsszunk fizikát!

   A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesülnek, és bemutathatják kísérleteiket várhatóan 2016. április 1-én délután 3 órakor az ünnepélyes eredményhirdetésen az SZTE Budó Ágoston tantermében.

Feladatok megjelenése a honlapon:

I. forduló: 2016. február 9.

II. forduló: 2016. február 22.

III. forduló: 2016. március 9.

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

E-mail: kopasz.kata@gmail.com