A 2003. évi Wigner Jenő emlékversennyel kapcsolatos anyagok:

- Kiírás
- 1.forduló
- 2.forduló
- 3.forduló
- Eredményhirdetés

Kiírás

Kísérletes verseny a DM-ben

JÁTSSZUNK FIZIKÁT!


  A Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszéke és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád megyei Csoportja 3 fordulós versenyt hirdet a Délmagyarországban fizikai kísérletekből, Wigner Jenő születésének 100. évfordulója alkalmából, általános és középiskolás diákok számára.

  Immár hagyományként, negyedik alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt a Délmagyarországban. Ebben a tanévben az egyik legnagyobb magyar tudósra, a Nobel-díjas Wigner Jenőre emlékezünk abból az alkalomból, hogy 2002. november 16-án ünnepeltük születésének 100. évfordulóját.

  A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel néhány érdekességet a körülöttük levő világban. Lapunk három héten keresztül (legelőször e héten szombaton) három megoldandó kísérleti feladatot közöl. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb egy A4-es lapon. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai segítik a megoldások értékelését. A feladatok szövege mellett egy-egy idézet is található Wigner Jenővel kapcsolatban.. Egy kis kutatómunkával az idézetekben felvetett kérdésekre is válaszolni tudnak a versenyzők. A megoldásokat a név, cím, telefonszám, életkor, osztály és az iskola nevének feltüntetésével várják a szervezők.

  A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesülnek és meglátogathatják az SZTE Kísérleti Fizikai Tanszékét, bemutathatják kísérleteiket 2003. március 7-én délután 3 órakor az ünnepélyes eredményhirdetésen.

  Internet elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

  Figyeld a szombati Délmagyarországot!

SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék


1. forduló

1. forduló

  "Az ünneplés nagyon indokolt: azt kell ünnepelni, hogy milyen jók voltak a magyar iskolák, amikor engem tanítottak, és milyen jók - remélem - ma is, noha jelenleg nem vagyok diák." - nyilatkozta Wigner Jenő 1988-ban Budapesten, díszdoktorrá avatásakor. Melyik iskoláról nyilatkozik ilyen hálával még ennyi év után is? Ki volt a legkedvesebb tanára, akinek az emlékét princetoni egyetemi szobája falánfüggő egyik kép is őrzi?

1.  Kapcsolj be egy hajszárítót és fordítsd úgy, hogy függőlegesen felfele fújja a levegőt. A légáramba helyezz könnyű tárgyakat a hajszárítótól különböző távolságokba (pl. zsebkendő, egy és kettő ping-ponglabda). Mit tapasztalsz? Hogyan függ a tapasztalt jelenség a távolságtól, attól, hogy melyik fokozaton működik a hajszárító és a hajszárító függőlegessel bezárt szögétől?

2.  Vágj három azonos méretű, apró lyukat egy műanyag üdítős palack (pl. 1,5 literes) oldalán az üveg aljától felfelé azonos távolságokban (pl. 5, 10, 15 cm-re). Töltsd meg a flakont vízzel és figyeld meg, hogy a lyukakon kiáramló vízsugára palacktól milyen messze ér földet (érdemes egy kádban végezni a kísérletet). Végezz kísérleteket és írd le tapasztalataidat! Vizsgáld meg, hogy a kiáramlás távolsága hogyan függ a palackban levő vízmennyiségétől és változik-e ez a távolság, ha néhány lyukat beragasztasz, vagy bezárod a palackot!

3.  Vizsgáld meg, hogy mennyi energia nyerhető ki egy szem földimogyoróból annak elégetésével. Egy gombostű fejét szúrd bele egy parafa dugó közepébe, a hegyére pedig helyezz egy szem földimogyorót. Helyezd a dugót állítva az asztalra, így a földimogyoró az asztal (a tálca) lapjától néhány centiméter távolságban, a gombostűn van. Alufóliából készíts egy kis hengert (4-5 cm sugarút), mellyel vedd körül a földimogyorót. Ez azért kell, hogy a környezettől elszigeteljük a rendszert. Egy kisebb konzervdobozt tarts úgy a földimogyoró fölé, hogy azt meggyújtva a dobozban levő vízfelmelegedhessen (pl. egy hőálló fogó segítségével tartsd a kis dobozt). Önts kevés szobahőmérsékletű vizet a konzervdobozba (mérd meg a hőmérsékletét) és gyújtsd meg a földimogyorót. Várd meg amíg teljesen elég és mérd meg újból a víz hőmérsékletét. Hogyan lehetne ezzel a méréssel a földimogyoró égéshőjét meghatározni? Milyen hibák léphetnek fel és ezek milyen arányban módosíthatják a kapott értéket? Ismételd meg a kísérletet dióval, mogyoróval stb. Mit tapasztalsz? Méréseid szerint melyik anyag égéshője a legnagyobb? Mennyiben módosulnak az eredmények, ha az alufólia védelme nélkül végzed a mérést?

Ajánlott feladat:
  Tervezz babaőrzőt, vagyis egy olyan érzékelőt, amely jelez, ha a baba sír a másik szobában! Mit használnál fel a berendezés elkészítéséhez?

  Internet elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

  I. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2003. február 18.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Wigner Jenő


2. forduló

2. forduló

  Wigner Jenő többek között az atomreaktorok biztonságával is eredményesen foglalkozott. E területen végzett kutatásaihoz kapcsolódik a "wigneritisz" elnevezés, amely egy betegségre utal. Mi vagy ki betegedhet meg wigneritiszben, mi a betegség lényege?

1.  Két egyforma üvegpoharat tölts meg azonos mennyiségű és hőmérsékletű vízzel és tegyél néhány (3-4 db) jégkockát is a poharakba. Az egyikre húzz egy átlátszó műanyag zacskót. Mindkét poharat tedd egy felkapcsolt lámpához (pl. asztali lámpa) egyforma távolságra. Várj egy kis időt (pl. fél órát), majd mérd meg a poharakban levő víz hőmérsékletét. Tapasztalsz-e különbséget? Mi a magyarázat?

2.  Egy edénybe önts vizet, és az aljára fektess egy fekete kartonlapot. Cseppents egy nagyobb csepp színtelen körömlakkot (körömerősítőt) a vízbe (a víz felszínéhez nagyon közelről). Ez a csepp vékony, kör alakú bevonatot képez majd a víz felszínén, ami néhány perc várakozás után a szélekről kiindulva kezd megszáradni. Ekkor óvatosan emeld ki a kartonlapot ügyelve arra, hogy a vékony körömlakk-réteg a papírra ragadjon és rajta is maradjon. Hagyd megszáradni az átázott papírt (pl. tedd újságpapírra). Vizsgáld meg a lapon keletkezett réteg színét! Mit tapasztalsz és mi a látottak magyarázata?

3.  Egy műanyag flakont vágj ketté függőleges tengelye mentén. Így két csónakra hasonlító edényt kaptál, amiből az egyiket, mint hajótestet használod fel. A hajótest első harmadába helyezz egy könnyű kis mécsest, ami majd a "motort" fogja melegíteni. A "motor" elkészítéséhez néhány mm átmérőjű, hajlítható rézcsőre lesz szükség, melynek hossza a hajótesttől függően 20-30 cm. A rézcső középső részénél készíts egy hurkot (pl. egy vastagabb ceruza segítségével) és a hurok két szárát hajlítsd meg úgy, hogy azok egymás mellett párhuzamosan fussanak. A hurkot helyezd a mécsesre (úgy, hogy a mécses lángja melegíthesse a hurkot), a cső két szárát, pedig a hajótesttel párhuzamosan haladva vezesd be a vízbe a hajón kívül (a hajó végénél kissé lefelé görbítve, mint ahogy a motorcsónakokon a valódi propellerek a vízbe érnek). Gondoskodj arról, hogy víz kerüljön a cső teljes hosszába, például úgy, hogy a csövet az egyik végén megszívod. Ha ezek után meggyújtod a mécsest, és biztosítod, hogy a cső mindkét vége a vízbe érjen, a forró vízzel működő hajó elindul. Mi a jelenség magyarázata? Hogyan lehet tökéletesíteni a hajót?

Ajánlott feladat:
  Tervezz füstérzékelőt! Milyen eszközök segítségével és milyen elven működne?

  Internet elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

  II. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2003. február 24.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Wigner Jenő


3. forduló

3. forduló

  "Ezen a szerdán reggel 8.30 táján közel 50 ember gyűlt össze a teremben. Középen egy nagy máglya volt, fekete grafittéglákból és fagerendákból építve. Alapja négyzet alakú volt, fölfelé keskenyedett. Ebbe voltak beágyazva grafittömbök. Fermi neutronelnyelőszabályozórudakat szerelt a máglya fölé, Vészhelyzetre gondolva még egyöngyilkos osztag is állt a máglya tetején, hogy szükségesetén neutronelnyelő kadmiumsó vizes oldatát zúdítsa a máglyába, a láncreakciót leállítandó... Fermi kiadta az utasítást, hogy a kadmium tartalmú szabályzórudat 25 cm-es lépésekben emeljék... a nukleáris láncreakció megvalósult."
  Mikor és hol valósult meg az a nagy jelentőségű esemény, amiről így számolt be Wigner Jenő? Milyen részt vállalt ő ebben?

1.  Készíts egyszerű eszközökből "Kelj fel Jancsi"-t (pl. dobozos üdítő fémdobozából, gyurmából)! Írd le, hogy milyen szempontokat vettél figyelembe a készítésnél! Figyeld meg és írd le a játék mozgását különböző felületeken (vízszintes, ferde)!

2.  A következő kísérletet óvatosan, körültekintően végezd el! Alufóliából és gyufa fejéből készíts könnyű rakétát! Egy gyufa fejét borítsd be alufóliával, de egy keskeny csatornát hagyj szabadon, ahol majd az égés során felszabaduló gázok kiáramolhatnak ezzel mozgásba hozva a könnyű rakétát. Az így elkészült rakétát állítsd egy kihajlított gémkapocsra (a gémkapocs egyik végét hajlítsd ki, erre csúsztasd rá a rakétát az alufóliából készített csatorna mentén; a gémkapocs másik végéből, pedig formálj egy talpat, amin a rendszer állni fog). Ezek után tarts égő gyufát az alufóliába csomagolt gyufafejhez, és addig melegítsd, amíg el nem éri gyulladási hőmérsékletét. Mi történik ezek után? Írd le, hogy milyen rakétákat készítettél! Mitől függ, hogy milyen messzire repül a rakéta? Milyen elven működik?

3.  A következő kísérlethez szükséges néhány különböző márkájú, jól kimosott joghurtos pohár. Önts 2-3 centiméter magasságig vizet a pohárba és tedd be egy kuktába. Forrald néhány percig, majd várd meg, míg kihűl. Óvatosan vedd ki a joghurtos poharat, ami nem is biztos, hogy egy joghurtos pohárra emlékeztet. Mit tapasztaltál? Mi lehet a magyarázat? (Ha nem kuktával végzed a kísérletet, akkor tömény sós vizet tegyél a joghurtos pohárba és egy edényben lefedve forrald fel a pohár tartalmát.)

Ajánlott feladat:
  Tervezz betörőjelzőt, amely pl. jelzi a lakásban tartózkodóknak, hogy egy idegen a lábtörlőre lép. Milyen eszközöket használnál fel, és milyen elven működne?

  Internet elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

  III. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2003. február 28.

Cím:

Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Wigner Jenő


Eredményhirdetés

Eredményhirdetés

  Az SZTE Kísérleti Fizikai Tanszéke, Az ELFT Csongrád Megyei Csoportja és a Délmagyarország és Délvilág közösen szervezett "Játsszunk fizikát!" Wigner Jenő emlékére rendezett fizika kísérletes verseny eredményei:

I. helyezett: Kocsis Vilmos, Ságvári Endre Gyakorló gimnázium, 9. évf.
II. helyezettek:

Velez Dániel, Tabán Általános Iskola, 7. évf.
Szeles Annamária, Radnóti Miklós Gimnázium, 7. évf.
Pabdi Bence, Ságvári Endre Gyakorló gimnázium, 10. évf.

III. helyezettek:

Lévai Roland, Tisza-parti Általános Iskola, 8. évf.
Nagy Anna, Csongrád, Batsányi Gimnázium, 9. évf.
Dömötör Péter, Hódmezővásárhely, Kertvárosi Általános Iskola, 7. évf.

Kiemelt dicséretet kaptak:

Süli Norbert, Vedres István Építőipari Szakközépiskola, 10. évf.
Földes Dávid, Budapest, Radnóti Miklós Gimnázium, 9. évf.
Bartha Éva Lili, Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola, 6. évf.
Zombori Gabriella, Tisza Lajos Könnyűipari Szakközépiskola, 12. évf.
Vastag Katalin, Tisza Lajos Könnyűipari Szakközépiskola, 12. évf.
Kis Roland, Tarjáni Általános Iskola, 8. évf.
Berkesi Ádám, Hódmezővásárhely, Bethlen Gábor Református Gimnázium, 10. évf.

Minden versenyzőnek gratulálunk és további sikereket kívánunk a kísérletező fizikában!