Fejlec                                                                                                                                                                                                                                        

A 2021. évi, az SZTE TTIK centenáriuma alkalmából rendezett verseny feladatai:

I. forduló

Ebben a fordulóban Dombi Józsefre (1920-2019), a Kar legendás fizikus oktatójára emlékezünk. A Tanár Úr közkedvelt volt tanítványai körében, szívesen vett részt szakmai rendezvényeken, találkozókon. Például 96 évesen Ő volt egy fizika diákverseny díjátadója. Melyik volt ez a verseny és milyen kapcsolata volt a verseny névadójával?

               Film: https://www.youtube.com/watch?v=4qk0PafhqCI

 

1.      Helyezzünk el két egyforma fém üdítős dobozt egy sík felületen egymástól olyan távolságra, hogy a tetejüket egy vonalzóval össze tudjuk kötni. A vonalzó, mint híd közepére felülről helyezzünk el egy mágnest. Függőlegesen tartott csavaranyákkal, közelítsünk a vonalzó alatt a mágnes felé! Hány csavaranyát tudunk elhelyezni a „levegőben”? Mi a magyarázata ennek a „varázslatnak”?

Film: https://www.youtube.com/watch?v=0hc8nGDoKsY

 

2.      Helyezzünk egymáshoz közel két, különböző méretű talpas poharat. Mindkettőbe töltsünk vizet. Az egyik pohár karimájára, mint egy kör húrja, tegyünk egy fogpiszkálót. Hogyan tudnánk „mozgásra bírni” ezt a tárgyat, anélkül, hogy hozzáérnénk ehhez a pohárhoz? Mi a jelenség magyarázata?

Film: https://www.youtube.com/watch?v=Zv-JHWH7SxA

 

3.      Vágjunk ki keményebb fehér kartonpapírból egy kb. CD méretű körlapot. Rögzítsünk a közepére egy tengelyt (pl. fogpiszkálót), amivel forgatni tudjuk, mint egy pörgettyűt. A körlapra rajzolt milyen fekete-fehér ábrákkal tudnánk elérni, hogy a lemez forgatáskor a szivárvány színeit lássuk? Mi a magyarázata a jelenségnek?

Film: https://youtu.be/mBJfyx1WSZY

II. forduló

Ebben a fordulóban Budó Ágostonra, a Kossuth-díjas akadémikusra emlékezünk, aki a szegedi egyetem Kísérleti Fizikai Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára volt 1950 és 1969 között. Budó Professzor Úr kiemelkedő és széles körű kutatói, oktatói, tudományszervezői munkásságából egy érdekes epizódra vagyunk kíváncsiak. Ki volt az a Nobel-díjas fizikus, aki saját kézirata helyett a fiatal Budó Ágoston közleményét küldte el közlésre egy neves tudományos folyóirathoz?

               Film: https://youtu.be/VRclXWaHttg

 

1.    Zsenilia drót vagy pipa-tisztító pálcák segítségével formázzunk csillag alakzatot, esetleg hópehely-formát! Készítsünk telített só-, cukor-, bórax-oldatokat, amelyeket ételfestékkel megszínezünk. Helyezzük felfüggesztve az alakzatokat az oldatokba, és tegyük ezeket nyugodt, zavarmentes helyre. Várjunk néhány napig. Mi történik az oldatokban, és mi a magyarázata a látottaknak?

Film: https://photos.app.goo.gl/7mAcwhB8bDBH5Veh8

 

2.      Elektrosztatikus „célszerszámot” készíthetünk PVC-csőből (kb. 30-50 cm), amelynek egyik végébe gumidugót helyezünk. A gumidugóba illesszünk egy hegyes végű fapálcikát. Műanyag tasakból (pl. kisebb méretű szemeteszsák) vágjunk ki egy gyűrű alakú formát, majd mindkét tárgyat szőrmével dörzsölve hozzuk elektromos állapotba. Milyen „varázslatot” tudunk bemutatni a kezünkben tartott PVC-cső segítségével? Mi a magyarázata a jelenségnek? (A kísérlet sikeres elvégzéséhez a nedves idő nem kedvez. Miért?)

Film: https://www.youtube.com/watch?v=0NZ6TXeAy2A

 

3.      Helyezzünk egy LCD-monitort asztalra, és tőle nem túl nagy távolságra egy sötét színű tálcát, amelybe öntsünk vékony rétegben vizet. A monitorunk fényforrásként szolgál, és a vízfelületről visszavert fényt vizsgáljuk. Helyezzünk a monitor elé a fény útjába különböző tárgyakat (pl. átlátszó műanyag vonalzót, többrétegű celofánt, üveglapra vagy fóliára ragasztott cellux-csíkokat, …). Keressük meg a tárgyak „tükörképét” a vízfelületen. Mit tapasztalunk? Mi a látottak magyarázata?

Film: https://photos.app.goo.gl/RyY9Ev2FjVmVpkBC7

 

III. forduló

„A nem megfelelő természettudományos műveltséggel rendelkező állampolgár komoly környezetvédelmi kockázatot jelent.”

Kinek a többször hangoztatott kijelentését idéztük? Karunk fizikus akadémikus kutatója, oktatója, az utóbbi időben a lézer orvosi alkalmazásával foglalkozik. Milyen kapcsolatban vannak vizsgálatai a „sasszem” kifejezéssel?

Film: https://www.youtube.com/watch?v=S-XEFGTDVJs

 

1.      Fehér papírlapra fektetett karikagyűrűt világítsunk meg egy távoli fényforrással (pl. Nap) úgy, hogy a fény a gyűrű hengeres belső falán visszaverődjön. A visszaverődő fénysugarak a fehér papírlapon egy jellegzetes alakú gyújtófelületet rajzolnak ki. A jelenség jól megfigyelhető más hétköznapi tárgy, például egy csésze, benne kávé, kakaó esetén is. Próbáld ki! Mi a látottak magyarázata?

Film: https://youtu.be/xab4yBngnDo

 

2.      Reflexünk tesztelésére alkalmas lehet egy hosszú (legalább 1 m) alumínium- vagy rézcsőben ejtett tárgyak (pl.: műanyag vagy fémgolyó) elkapása. Ejtsünk különböző anyagú, közel azonos méretű tárgyakat egyenként a csőben, legyen köztük mágnes is. Mérjük az esési időket! Tapasztalunk-e különbséget az esési időkben? Mi a tapasztaltak magyarázata?

Film: https://youtu.be/RvuUz1BxrP0

 

3       Készítsünk jégkockából, keményre gyúrt hógolyóból és friss hóból (vagy jégkásából) közel azonos méretű halmokat. Tegyük a „próbatesteket” egy mikrohullámú sütőbe (lapos aljú edényben), a forgótányér közepétől egyenlő távolságra és figyeljük folyamatosan a változásokat. Van-e különbség az olvadási időkben? Mi a tapasztaltak magyarázata?

Film: https://www.youtube.com/watch?v=CVz6UghqWjI

EU