A 2021. évi, az SZTE TTIK centenáriuma alkalmából rendezett verseny feladatai:
I. forduló
Ebben
a fordulóban Dombi Józsefre (1920-2019), a
Kar legendás fizikus oktatójára
emlékezünk. A Tanár Úr közkedvelt volt
tanítványai
körében, szívesen vett részt szakmai
rendezvényeken, találkozókon.
Például 96
évesen Ő volt egy fizika diákverseny
díjátadója. Melyik volt ez a verseny és
milyen kapcsolata volt a verseny névadójával?
Film: https://www.youtube.com/watch?v=4qk0PafhqCI
1.
Helyezzünk el
két egyforma fém
üdítős dobozt egy
sík felületen egymástól
olyan távolságra, hogy a tetejüket
egy vonalzóval
össze tudjuk kötni. A vonalzó, mint híd
közepére felülről helyezzünk el egy
mágnest. Függőlegesen tartott csavaranyákkal,
közelítsünk a vonalzó alatt a
mágnes felé! Hány csavaranyát tudunk
elhelyezni a „levegőben”? Mi a magyarázata
ennek a „varázslatnak”?
Film:
https://www.youtube.com/watch?v=0hc8nGDoKsY
2.
Helyezzünk
egymáshoz közel két, különböző
méretű talpas poharat. Mindkettőbe töltsünk
vizet. Az
egyik pohár karimájára, mint egy kör
húrja, tegyünk egy fogpiszkálót. Hogyan
tudnánk „mozgásra bírni” ezt a
tárgyat, anélkül, hogy
hozzáérnénk ehhez a
pohárhoz? Mi a jelenség magyarázata?
Film:
https://www.youtube.com/watch?v=Zv-JHWH7SxA
3.
Vágjunk ki
keményebb fehér kartonpapírból egy
kb. CD méretű körlapot. Rögzítsünk a
közepére egy tengelyt (pl. fogpiszkálót),
amivel forgatni tudjuk, mint egy pörgettyűt. A körlapra
rajzolt milyen
fekete-fehér ábrákkal tudnánk
elérni, hogy a lemez forgatáskor a
szivárvány
színeit lássuk? Mi a magyarázata a
jelenségnek?
Film: https://youtu.be/mBJfyx1WSZY
II. forduló
Ebben
a fordulóban Budó
Ágostonra, a Kossuth-díjas
akadémikusra emlékezünk, aki a szegedi egyetem
Kísérleti Fizikai Tanszékének
tanszékvezető egyetemi tanára volt 1950 és 1969
között. Budó
Professzor Úr kiemelkedő és széles körű
kutatói, oktatói, tudományszervezői
munkásságából egy érdekes
epizódra vagyunk kíváncsiak. Ki
volt az a Nobel-díjas fizikus, aki saját kézirata
helyett a fiatal Budó
Ágoston közleményét küldte el
közlésre egy neves
tudományos folyóirathoz?
Film: https://youtu.be/VRclXWaHttg
1.
Zsenilia drót vagy
pipa-tisztító pálcák
segítségével formázzunk csillag alakzatot,
esetleg
hópehely-formát! Készítsünk
telített só-, cukor-, bórax-oldatokat,
amelyeket ételfestékkel megszínezünk.
Helyezzük felfüggesztve az alakzatokat az
oldatokba, és tegyük ezeket nyugodt, zavarmentes helyre.
Várjunk néhány napig.
Mi történik az oldatokban, és mi a
magyarázata a látottaknak?
Film: https://photos.app.goo.gl/7mAcwhB8bDBH5Veh8
2.
Elektrosztatikus
„célszerszámot”
készíthetünk
PVC-csőből (kb. 30-50 cm), amelynek egyik végébe
gumidugót helyezünk. A
gumidugóba illesszünk egy hegyes végű
fapálcikát. Műanyag tasakból (pl. kisebb
méretű szemeteszsák) vágjunk ki egy gyűrű
alakú formát, majd mindkét tárgyat
szőrmével dörzsölve hozzuk elektromos
állapotba. Milyen „varázslatot” tudunk
bemutatni a kezünkben tartott PVC-cső
segítségével? Mi a magyarázata a
jelenségnek? (A kísérlet sikeres
elvégzéséhez a nedves idő nem kedvez.
Miért?)
Film:
https://www.youtube.com/watch?v=0NZ6TXeAy2A
3.
Helyezzünk egy
LCD-monitort asztalra, és tőle
nem túl nagy távolságra egy sötét
színű tálcát, amelybe öntsünk
vékony rétegben
vizet. A monitorunk fényforrásként szolgál,
és a vízfelületről visszavert fényt
vizsgáljuk. Helyezzünk a monitor elé a fény
útjába különböző tárgyakat (pl.
átlátszó műanyag vonalzót,
többrétegű celofánt, üveglapra vagy
fóliára
ragasztott cellux-csíkokat, …).
Keressük meg a tárgyak
„tükörképét” a
vízfelületen. Mit tapasztalunk? Mi a látottak
magyarázata?
Film: https://photos.app.goo.gl/RyY9Ev2FjVmVpkBC7
III. forduló
„A
nem megfelelő
természettudományos műveltséggel rendelkező
állampolgár komoly környezetvédelmi
kockázatot jelent.”
Kinek a többször hangoztatott kijelentését idéztük? Karunk fizikus akadémikus kutatója, oktatója, az utóbbi időben a lézer orvosi alkalmazásával foglalkozik. Milyen kapcsolatban vannak vizsgálatai a „sasszem” kifejezéssel?
Film: https://www.youtube.com/watch?v=S-XEFGTDVJs
1. Fehér papírlapra fektetett karikagyűrűt világítsunk meg egy távoli fényforrással (pl. Nap) úgy, hogy a fény a gyűrű hengeres belső falán visszaverődjön. A visszaverődő fénysugarak a fehér papírlapon egy jellegzetes alakú gyújtófelületet rajzolnak ki. A jelenség jól megfigyelhető más hétköznapi tárgy, például egy csésze, benne kávé, kakaó esetén is. Próbáld ki! Mi a látottak magyarázata?
Film:
https://youtu.be/
2.
Reflexünk
tesztelésére alkalmas lehet egy hosszú
(legalább 1 m) alumínium- vagy rézcsőben
ejtett tárgyak (pl.: műanyag vagy fémgolyó)
elkapása. Ejtsünk
különböző anyagú, közel azonos méretű
tárgyakat egyenként a csőben, legyen
köztük mágnes is. Mérjük az esési
időket! Tapasztalunk-e különbséget az esési
időkben? Mi a tapasztaltak magyarázata?
Film: https://youtu.be/
3 Készítsünk
jégkockából, keményre gyúrt
hógolyóból és friss hóból
(vagy jégkásából) közel
azonos méretű halmokat. Tegyük a
„próbatesteket” egy mikrohullámú
sütőbe (lapos
aljú edényben), a forgótányér
közepétől egyenlő távolságra és
figyeljük
folyamatosan a változásokat. Van-e
különbség az olvadási időkben? Mi a
tapasztaltak magyarázata?