A 2015. évi Fény éve versennyel kapcsolatos anyagok:

- Felhívás
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés

 

 Eredményhirdetés

A „Játsszunk fizikát! - A fény nemzetközi éve -”   kísérletes verseny eredményhirdetésén készült képeket a galériában tekintheti meg.
  

Helyezettek:

Általános iskola:

Helyezés

Név

Iskola

I.

Balthes László

Bartha Norbert

Gutai Lili 7

Kovács Roland

Moldován Evelin

Gyömrői Fekete István Általános Iskola és Szakiskola

I.

Kruppi Márton

Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium

II.

Zsibók Márk

Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Szeged

III.

Badics Anna

Kenyeres Áron

Putnoki Lukács

Udvarhelyi Péter

Kiszombori Dózsa György Általános Iskola

Különdíj

Hovanyecz Attila

Maróti Ádám

ÜFKKI Fontos Sándor Általános és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Különdíj

Farkas Brigitta

Tisóczki Leila

Maróti Angéla

ÜFKKI Fontos Sándor Általános és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

 

Középiskola:

Helyezés

Név

Iskola

I.

Dankó Éva

Leövey Klára Gimnázium, Budapest

II.

Sándor Alexandra

Leövey Klára Gimnázium, Budapest

III.

Shanel András

Bódis Kornél

Monostori Dániel

Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium

III.

Német Erika

Leövey Klára Gimnázium, Budapest

Különdíj

Boros Gábor

Leövey Klára Gimnázium, Budapest

Különdíj

Bali Dávid

Królikowski Eszter

Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium

Játsszunk fizikát!  2015.                III. forduló

 

Tegyél egy időutazást! 1670-et írunk. Képzeld magad Isaac Newton helyébe. Írd le röviden, mi kerülne a naplódba kísérleteidről, hogyan vizsgáltad a színbontás, a fény-diszperzió jelenségét? A fehér fény színképében mely színeket jelölted meg alapszínként?

1. A csőrén ülő madár egy olyan, a fizikaórán is használt eszköz, amellyel jól bemutatható a testek stabilis (biztos) egyensúlyi helyzete. Ha a madarat kicsit kitérítjük egyensúlyi helyzetéből, akkor kis kitérésű lengések után visszatér egyensúlyi helyzetébe. Készíts legfeljebb 2 db A/4-es fénymásoló papírból olyan eszközt, mellyel ezt a jelenséget be tudod mutatni.

2. Egy befőttesüvegbe önts vizet és cseppents bele néhány csepp mosogatószert. Ezután szorosan zárd le a befőttesüveget a tetejével. Majd vízszintes síkban gyorsan mozgasd egy körvonal mentén körbe-körbe az üveget. Néhány kör megtétele után tedd le az üveget az asztalra és figyeld meg az üvegben található buborékok mozgását! Készíts fényképet! Kísérletezz, hogy milyen további anyagok (például ételfesték, csillámpor stb.) segítségével tudnád még látványosabbá tenni a jelenséget! Mi a látottak magyarázata?

3. Vizsgáld meg a környezetedben található fényforrások (gyertya, zseblámpa, asztali lámpa, kerékpárlámpa stb.) fényének összetettségét! Készíts hétköznapi tárgyak (madártoll, CD-lemez, plexi üvegpár, szappanhártya stb.) fölhasználásával olyan eszközt, amellyel a létrejött színkép tanulmányozható.  Ha lehetőséged van, a színképek vizsgálatához használj kamerát (telefon, digitális fényképezőgép)! Hasonlítsd össze és jellemezd a látottakat!

A 3. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2015. március 20.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény Éve

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

 

Játsszunk fizikát! 2015.          II. forduló

 

Sorolj fel három fizikust, akik meghatározták a fény terjedési sebességét! Írd le, milyen eredményre jutottak és milyen módszerrel dolgoztak!


1. Egy száraz pénz érmére (pl. 5 Ft-os) csepegtess szívószállal, vagy cseppentővel tiszta vizet. Ügyelj rá, hogy a cseppek azonos nagyságúak legyenek. Számold meg, hány csepp fér az érme teljes felületére anélkül, hogy a víz lefolyna róla. Figyeld meg a vízfelület alakját! Ismételd meg a kísérletet mosószeres vízzel. Most hány csepp fért a pénzérmére? Mi a különbség magyarázata?

2. A periszkóp segítségével láthatóvá válik a megfigyelőtől valamilyen (általában a szemmagasság fölé nyúló) akadály által eltakart tárgy.  Harckocsikban, tengeralattjárokon is alkalmazzák, van prizmás változata is. Kartonpapírból, zsebtükörból (tükörtapétából) készíts periszkópot!   

3. A Föld mágneses irányát két adattal jellemezhetjük: a lehajlással (inklináció), ami a tér (mező) vízszintessel bezárt szöge és az elhajlással (deklináció), ami a térirány hosszúsági körrel bezárt szöge. Az inklináció az ún. mágneses egyenlítőn 0°, azaz itt a tér vízszintesen áll; a sarkoknál pedig 90°. Mérd meg az inklináció szögét az alábbi ábra alapján összeállított eszközzel. Egy hungarocell golyót fúrj át mágnesezhető egyenes dróttal. Ugyancsak a golyóba helyezz, a drótra merőlegesen egy varrótűt, ez lesz a mutatója egy függőlegesen elhelyezett szögmérőnek. Az eszközt helyezd két egyforma pohár peremére, és egy iránytű segítségével állítsd É-D irányba. Olvasd le a mutató helyzetét a golyó mellé, a poharak közé helyezett szögmérőn! Ezután a vasdrótot mágnes segítségével dörzsöléssel tedd mágnesessé. Várj egy kicsit, majd ismét olvasd le az új helyzetben a tű által mutatott értéket. Minek köszönhető, hogy a Föld rendelkezik mágneses mezővel? Mi okozhatja a változását?

 

A 2. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2015. március 7.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény Éve

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan


Játsszunk fizikát! I. forduló

Mely magyar tudós nevéhez kötődik a "fényre szabott" méter kidolgozása? Mi a lényege a "fényre szabott" méternek?  Miként kapcsolódik Szegedhez a tudós munkássága?


1. A 3D-s moziban kapható szemüveg felhasználásával tanulmányozd a fénypolarizáció alapjelenségét (részleges és teljes kioltás). Keress a környezetedben más hétköznapi eszközt, alkatrészt, amellyel ezt a jelenséget vizsgálhatod.

2. Két különböző anyagi minőségű fém (például horganyzott csavar, rézdrót) segítségével állíts elő energiaforrást (elemet), amely egy fénykibocsátó diódát (LED égőt) képes működtetni.  Használj fel minél többféle, a háztartásban előforduló anyagot (pl. különböző gyümölcsöket, ecetet stb.) a kísérlethez. Hasonlítsd össze az így előállított elemek „erejét”! Mi a közös a kísérletekben? Mi a magyarázat? Milyen színű LED-et a legcélszerűbb választani a kísérlet sikeressége érdekében?

3. Alacsony hőmérsékletű hűtőkeveréket állíthatunk elő jég (hó) és konyhasó összekeverésével. Egy nagy tálba készíts hűtőkeveréket, és helyezz bele vízzel (kólával, üdítővel stb.) teletöltött lezárt műanyagpalackot. Néhány óra múlva vedd ki a palackot és nyisd ki. Mi történik? Mi a látottak magyarázata?

Az 1. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2015. február 21.

Cím:

Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.

Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény Éve

E-mail: kopasz.kata@gmail.com

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

Játsszunk fizikát! 2015.

 

 

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikus Tanszékcsoportja 3 fordulós versenyt hirdet fizikai kísérletekből általános és középiskolás diákok számára.

2015-ben 16. alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt a Délmagyarország és a Délvilág napilapokban.  Ebben az évben csatlakozunk a "2015 a Fény Éve" nemzetközi és hazai program sorozathoz, versenyünket ennek jegyében szervezzük. A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és a középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel érdekességeket a körülöttük lévő világban. Három héten keresztül, hetenként három megoldandó kísérleti feladatot közlünk. A résztvevőknek a feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb egy A4-es lapon. A megoldásokat jól érthetően, pontosan kell megfogalmazni. A saját készítésű eszközök rajzai, fotói segítik a megoldások értékelését. A kísérleti feladatok szövege mellett a Fény Évéhez kapcsolódó tudománytörténeti kérdés is található. Egy kis kutatómunkával a feltett kérdésekre is válaszolni tudnak a versenyzők.

   A megoldásokat a név, cím, telefonszám, életkor, osztály és az iskola nevének feltüntetésével várják a szervezők postai úton, vagy elektronikusan. Csak azokat a megoldásokat fogadjuk el, amelyekhez tartozik szöveges leírás, jegyzőkönyv, jelenség-értelmezés is. Az elektronikusan küldött megoldásokat pdf-formátumban kérjük küldeni, feladatonként legfeljebb 2-2 oldalnyi terjedelemben. Az egyes fájlok nevében szerepeljen a beküldő neve és a forduló száma. A borítékon, vagy az elektronikus küldemény tárgy mezőjében szerepeljen: Játsszunk fizikát!

   A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesülnek, és bemutathatják kísérleteiket 2015. április 10-én délután 3 órakor az ünnepélyes eredményhirdetésen az SZTE Fizikus Tanszékcsoport Budó Ágoston tantermében.

Feladatok megjelenése a honlapon:

I. forduló: 2015. február 9.

II. forduló: 2015. február 23.

III. forduló: 2015. március 9.

Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan

E-mail: kopasz.kata@gmail.com