A 2015. évi Fény éve versennyel kapcsolatos anyagok:
- Felhívás
- 1.forduló feladatai
- 2.forduló feladatai
- 3.forduló feladatai
- Eredményhirdetés
A „Játsszunk fizikát! - A
fény nemzetközi éve -”
kísérletes verseny
eredményhirdetésén készült képeket
a galériában tekintheti meg.
Helyezettek:
Általános iskola:
Helyezés |
Név |
Iskola |
I. |
Balthes
László Bartha
Norbert Gutai Lili
7 Kovács
Roland Moldován
Evelin |
Gyömrői
Fekete István Általános Iskola és Szakiskola |
I. |
Kruppi
Márton |
Fóti
Ökumenikus Általános Iskola és
Gimnázium |
II. |
Zsibók
Márk |
Karolina
Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium,
Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium,
Szeged |
III. |
Badics Anna Kenyeres
Áron Putnoki
Lukács Udvarhelyi
Péter |
Kiszombori
Dózsa György Általános Iskola |
Különdíj |
Hovanyecz
Attila Maróti
Ádám |
ÜFKKI
Fontos Sándor Általános és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény |
Különdíj |
Farkas
Brigitta Tisóczki
Leila Maróti
Angéla |
ÜFKKI
Fontos Sándor Általános és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény |
Középiskola:
Helyezés |
Név |
Iskola |
I. |
Dankó
Éva |
Leövey
Klára Gimnázium, Budapest |
II. |
Sándor
Alexandra |
Leövey
Klára Gimnázium, Budapest |
III. |
Shanel
András Bódis
Kornél Monostori
Dániel |
Fóti
Ökumenikus Általános Iskola és
Gimnázium |
III. |
Német
Erika |
Leövey
Klára Gimnázium, Budapest |
Különdíj |
Boros
Gábor |
Leövey
Klára Gimnázium, Budapest |
Különdíj |
Bali
Dávid Królikowski
Eszter |
Fóti
Ökumenikus Általános Iskola és
Gimnázium |
Játsszunk
fizikát!
2015.
III. forduló
Tegyél egy
időutazást! 1670-et
írunk. Képzeld magad Isaac Newton helyébe.
Írd le röviden, mi kerülne a
naplódba kísérleteidről, hogyan
vizsgáltad a színbontás, a
fény-diszperzió jelenségét? A fehér
fény színképében
mely színeket jelölted meg alapszínként?
1. A csőrén ülő madár egy
olyan, a fizikaórán is
használt eszköz, amellyel jól bemutatható a
testek stabilis (biztos) egyensúlyi
helyzete. Ha a madarat kicsit kitérítjük
egyensúlyi helyzetéből, akkor kis kitérésű
lengések után visszatér egyensúlyi
helyzetébe. Készíts legfeljebb 2 db A/4-es
fénymásoló papírból olyan
eszközt, mellyel ezt a jelenséget be tudod mutatni.
2. Egy befőttesüvegbe önts vizet
és cseppents bele
néhány csepp mosogatószert. Ezután szorosan
zárd le a befőttesüveget a
tetejével. Majd vízszintes síkban gyorsan mozgasd
egy körvonal mentén
körbe-körbe az üveget. Néhány kör
megtétele után tedd le az üveget az asztalra
és figyeld meg az üvegben található
buborékok mozgását! Készíts
fényképet!
Kísérletezz, hogy milyen további anyagok
(például ételfesték, csillámpor
stb.)
segítségével tudnád még
látványosabbá tenni a jelenséget! Mi a
látottak
magyarázata?
3. Vizsgáld meg a környezetedben
található
fényforrások (gyertya, zseblámpa, asztali
lámpa, kerékpárlámpa stb.)
fényének
összetettségét! Készíts
hétköznapi tárgyak (madártoll, CD-lemez,
plexi üvegpár,
szappanhártya stb.) fölhasználásával
olyan eszközt, amellyel a létrejött
színkép tanulmányozható. Ha
lehetőséged
van, a színképek vizsgálatához
használj kamerát (telefon, digitális
fényképezőgép)! Hasonlítsd össze
és jellemezd a látottakat!
A
3. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2015.
március
20.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény
Éve
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Játsszunk
fizikát! 2015.
II.
forduló
Sorolj fel három fizikust, akik
meghatározták a fény
terjedési sebességét! Írd le, milyen
eredményre jutottak és milyen módszerrel
dolgoztak!
1. Egy száraz pénz érmére (pl. 5 Ft-os)
csepegtess szívószállal, vagy cseppentővel
tiszta vizet. Ügyelj rá, hogy a cseppek azonos
nagyságúak legyenek. Számold
meg, hány csepp fér az érme teljes
felületére anélkül, hogy a víz lefolyna
róla. Figyeld meg a vízfelület alakját!
Ismételd meg a kísérletet mosószeres
vízzel. Most hány csepp fért a
pénzérmére? Mi a különbség
magyarázata?
2. A periszkóp
segítségével
láthatóvá válik a megfigyelőtől valamilyen
(általában a szemmagasság fölé
nyúló) akadály által eltakart tárgy.
Harckocsikban,
tengeralattjárokon is
alkalmazzák, van prizmás változata is.
Kartonpapírból, zsebtükörból
(tükörtapétából) készíts
periszkópot!
3. A Föld
mágneses irányát
két adattal jellemezhetjük: a lehajlással
(inklináció), ami a tér (mező)
vízszintessel
bezárt szöge és az elhajlással
(deklináció), ami a térirány
hosszúsági körrel
bezárt szöge. Az inklináció az ún.
mágneses egyenlítőn 0°, azaz itt a tér
vízszintesen áll; a sarkoknál pedig 90°.
Mérd meg az inklináció szögét az
alábbi ábra alapján
összeállított eszközzel. Egy hungarocell
golyót fúrj át mágnesezhető egyenes
dróttal. Ugyancsak a golyóba helyezz, a drótra
merőlegesen egy varrótűt, ez lesz a mutatója egy
függőlegesen elhelyezett szögmérőnek. Az eszközt
helyezd két egyforma pohár peremére, és egy
iránytű segítségével állítsd
É-D irányba. Olvasd le a mutató helyzetét a
golyó mellé, a poharak közé helyezett
szögmérőn! Ezután a vasdrótot mágnes
segítségével dörzsöléssel tedd
mágnesessé. Várj egy kicsit, majd ismét
olvasd le az új helyzetben a tű által mutatott
értéket. Minek köszönhető, hogy a Föld
rendelkezik mágneses mezővel? Mi okozhatja a
változását?
A
2. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2015.
március
7.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény
Éve
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Játsszunk
fizikát! I. forduló
Mely
magyar tudós nevéhez kötődik a "fényre
szabott" méter kidolgozása? Mi
a lényege a "fényre szabott" méternek?
Miként kapcsolódik Szegedhez
a tudós munkássága?
1. A 3D-s moziban kapható szemüveg
felhasználásával tanulmányozd a
fénypolarizáció alapjelenségét
(részleges és teljes kioltás). Keress a
környezetedben más hétköznapi eszközt,
alkatrészt, amellyel ezt a jelenséget
vizsgálhatod.
2.
Két különböző anyagi minőségű fém
(például horganyzott csavar, rézdrót)
segítségével
állíts elő energiaforrást (elemet), amely egy
fénykibocsátó diódát (LED
égőt)
képes működtetni. Használj
fel minél
többféle, a háztartásban előforduló
anyagot (pl. különböző gyümölcsöket,
ecetet
stb.) a kísérlethez. Hasonlítsd össze az
így előállított elemek
„erejét”! Mi a
közös a kísérletekben? Mi a magyarázat?
Milyen színű LED-et a legcélszerűbb
választani a kísérlet sikeressége
érdekében?
3.
Alacsony hőmérsékletű hűtőkeveréket
állíthatunk elő jég (hó) és
konyhasó
összekeverésével. Egy nagy tálba
készíts hűtőkeveréket, és helyezz bele
vízzel
(kólával, üdítővel stb.)
teletöltött lezárt műanyagpalackot.
Néhány óra múlva
vedd ki a palackot és nyisd ki. Mi történik? Mi a
látottak magyarázata?
Az
1. forduló megoldásainak beküldési
határideje: 2015.
február 21.
Cím:
Dr. Kopasz Katalin
SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék
6720. Szeged, Dóm tér 9.
Jelige: Játsszunk fizikát! 2015 a Fény
Éve
E-mail:
kopasz.kata@gmail.com
Internetes elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan
Az
Eötvös Loránd
Fizikai Társulat Csongrád megyei Csoportja és a
Szegedi Tudományegyetem Fizikus
Tanszékcsoportja 3 fordulós versenyt hirdet fizikai
kísérletekből általános és
középiskolás diákok számára.
2015-ben
16. alkalommal hirdetünk kísérletes versenyt
a Délmagyarország és a Délvilág
napilapokban. Ebben
az évben csatlakozunk a "2015
a Fény Éve" nemzetközi és hazai program
sorozathoz, versenyünket ennek
jegyében szervezzük. A
verseny
arra igyekszik ösztönözni az általános
és a középiskolás diákokat, hogy
fedezzenek fel érdekességeket a
körülöttük lévő világban.
Három héten
keresztül, hetenként három megoldandó
kísérleti feladatot közlünk. A
résztvevőknek
a feladatok megoldásait, a kísérletek
körülményeit, az azokból származó
tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kell
elküldeniük, kísérletenként
legfeljebb egy A4-es lapon. A megoldásokat jól
érthetően, pontosan kell
megfogalmazni. A saját készítésű
eszközök rajzai, fotói segítik a
megoldások
értékelését. A
kísérleti feladatok szövege mellett a Fény
Évéhez kapcsolódó
tudománytörténeti
kérdés is található. Egy kis
kutatómunkával a feltett kérdésekre is
válaszolni
tudnak a versenyzők.
A megoldásokat a név, cím,
telefonszám, életkor, osztály és az iskola
nevének
feltüntetésével várják a szervezők
postai úton, vagy elektronikusan. Csak
azokat a megoldásokat fogadjuk el, amelyekhez tartozik
szöveges leírás, jegyzőkönyv,
jelenség-értelmezés is. Az elektronikusan
küldött megoldásokat pdf-formátumban
kérjük küldeni, feladatonként legfeljebb 2-2
oldalnyi terjedelemben. Az egyes
fájlok nevében szerepeljen a beküldő neve és
a forduló száma. A borítékon, vagy
az elektronikus küldemény tárgy mezőjében
szerepeljen: Játsszunk fizikát!
A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők
jutalomban részesülnek, és bemutathatják
kísérleteiket 2015. április
10-én délután 3 órakor az
ünnepélyes
eredményhirdetésen az SZTE Fizikus Tanszékcsoport
Budó Ágoston tantermében.
Feladatok
megjelenése a honlapon:
I.
forduló: 2015.
február 9.
II.
forduló:
2015. február 23.
III.
forduló: 2015. március 9.
Internetes
elérhetőség: www.physx.u-szeged.hu/modszertan